5 aplikacji do powtórek słownictwa
Jak wiadomo, practice makes perfect. Naszym zadaniem jako lektorów jest zapewnienie kursantom odpowiednich okazji do ćwiczeń i powtórek. Jest na to wiele sposobów:
- warm-up oparty na treści z wcześniejszych zajęć
- nieodżałowane kartkówki, np. w postaci szybkich wejściówek
- powtórka z użyciem fiszek lub flashcardów (po pomysły zapraszam tu: Instant Vocab Revision)
- tak wielbione przeze mnie gry językowe (kilka propozycji zamieściłam tu: Gry)
- wykorzystanie quizów i aplikacji
Dzisiaj szczegółowo zajmiemy się ostatnim punktem. Zamieszczam listę moich ulubionych stron wraz z omówieniem poniżej 🙂
1) Flip quiz
Z czasów, kiedy oglądałam jeszcze telewizję, czyli jakoś w zeszłym stuleciu, pamiętam program VaBanque, znany również jako Jeopardy. Jego uczestnicy z kilku kategorii wybierali stawkę, o którą chcieli walczyć, ale zamiast pytania dostawali odpowiedź, do którego musieli stworzyć pytanie. Jeśli chcielibyście zastosować taką grę na zajęciach, to strona flipquiz.com sprawdzi się doskonale.
Oczywiście można utworzyć dowolne zestawy i zaczynać od pytań, ale moim zdaniem warto trzymać się założeń teleturnieju. Dlaczego? Chociażby z tego powodu, że zadawanie pytań często sprawia kursantom trudności. Przeważnie otrzymują pytania od nas albo wyczytują je w podręcznikach, dlatego takie ćwiczenie może okazać się bardzo pomocne.
2) Kahoot
Nie mogło na liście zabraknąć naszego dobrego znajomego Kahoota. Możemy to narzędzie na zajęciach wykorzystać na cztery sposoby:
Jeśli chodzi o powtórkę, to sprawdzi się nam opcja Quiz.
Tworząc pytanie musimy uzupełnić następujące elementy:
Gdy już stworzymy zestaw pytań, prosimy uczniów o wejście na stronę kahoot.it i wpisanie kodu quizu. Następnie słuchacze zaznaczają odpowiedzi klikając na odpowiednie symbole na telefonie.
Na końcu mamy ranking punktów graczy, ale można też tę opcję pominąć przy konstruowaniu zestawu.
3) Learningapps
Na tej stronie mamy do wyboru wiele opcji stworzenia ćwiczeń:
Grafika może nie jest powalająca, ale strona umożliwia nam stworzyć tak dużo najróżniejszych gier, że myślę, że można przymknąć oko na pewne niedociągnięcia estetyczne 😉
4) Jigsawplanet
Na tej stronie mamy możliwość wklejenia zdjęcia, które później zostanie przerobione na puzzle. Sugeruję, żeby nie wybierać zbyt dużej liczby elementów – według mnie nie powinno być ich więcej niż dziewięć. W przeciwnym razie układanie zajmie za dużo czasu. Zadaniem słuchaczy jest ich ułożenie i opisanie, co przedstawia obrazek. Można by powiedzieć, że takie ćwiczenie tylko nieznacznie różni się od zwykłego opisywania obrazków, jednak moim zdaniem opisywanie zdjęć w takiej formie jest ciekawsze i bardziej aktywuje słuchaczy.
Charades
Na koniec chciałabym polecić aplikację na telefon. Po zainstalowaniu jej klikamy na Quick Play i następnie Custom oraz Add New Deck. Wtedy możemy wpisywać słówka, które chcemy powtórzyć.
Zasady gry polegają na tym, że jeden uczeń trzyma telefon przy czole tak, żeby nie widział wyświetlanych słówek. Pozostali kursanci definiują dla niego słówko i po odgadnięciu słuchacz przechyla telefon do dołu – wtedy przechodzimy do kolejnego słowa. Jest też opcja pass, kiedy gracz nie może wpaść na odpowiedź i chce przejść do kolejnego przykładu – wtedy telefon trzeba przechylić do tyłu. Na całą grę mamy jedną minutę.
Myślę, że powtórzenie słówek przeprowadzone w jeden z powyższych sposobów na pewno przypadnie Waszym kursantom! 🙂
Kasia