Instant Vocabulary Revision

Instant Vocabulary Revision – 5 sposobów, jak robić, żeby się nie narobić 😉

We wpisie sprzed trzech tygodni pisałam o tym, jak efektywnie nauczać słownictwa. Zachęcałam wtedy do pracy opartej na fiszkach tworzonych samodzielnie przez uczniów. Po szczegóły chodźcie tu.

Fiszki jakie są, każdy widzi. Pojawia się pytanie, co zrobić, żeby skutecznie je wykorzystywać. Kluczem do sukcesu jest regularność, gdyż to przez wielokrotne powtarzanie jesteśmy w stanie pomóc słuchaczom przyswoić sobie słownictwo. Zaprezentuję dzisiaj pięć sposobów, jak wykorzystać fiszki na lekcji w sposób, który nie będzie wymagał od nas więcej niż pięciominutowego przygotowania.

1. Roll the dice Pictionary

Uczniowie rzucają kostką i wylosowany numer wskazuje, ile fiszek muszą wziąć. Wtedy mogą wybrać, czy treść fiszek wolą pokazać, czy narysować na tablicy. Muszą pokazać/narysować tyle słówek, ile oczek wypadło na kostce.

Wskazówka: przy trudnych, abstrakcyjnych wyrażeniach można pozwolić uczniowi podać definicję wyrażenia.

2. Krzyżówka / wordsearch 

Uczniowie pracują w parach lub trzyosobowych grupach. Wszystkie fiszki leżą rozłożone na stole, każdy może z nich korzystać. Zadaniem par/grup jest ułożenie krótkich krzyżówek lub wordsearch, które później podają innej parze/grupie do rozwiązania. Oczywiście do szukanych słów trzeba podać definicje, opis lub przykładowe zdanie.

Wskazówka I: możemy przygotować dla grupy gotowe szablony (załączam je pod koniec tego posta), co znacznie przyspieszy cały proces. Przydadzą się też jakieś kolorowe długopisy czy zakreślacze.

Wskazówka II: nie prośmy uczniów o zawarcie dużej liczny słówek. To zależy oczywiście od tego, ile jest osób w grupie, ale według mnie optymalne liczba słówek to sześć. Musimy liczyć się z tym, że najpierw trzeba krzyżówki/wordsearch ułożyć, a potem inne pary/grupy je rozwiązują, więc całe ćwiczenia może zająć sporą część zajęć.

3. Make a sentence about your friend 

Uczeń losuje fiszkę i jego zadaniem jest ułożenie zdania o kimś innym z grupy. Następnie osoba, o której jest zdanie, musi powiedzieć, czy jest to prawda. Na przykład załóżmy, że losujemy Martę i wyrażenie be fed up with sth, wtedy układamy zdanie: I think that Marta is fed up with attending meetings, because…. Następnie Marta potwierdza, czy to prawda i dodaje wyjaśnienie.

Oprócz powtórki słownictwa mamy tu jeszcze świetnie ćwiczenie pozwalające grupie lepiej się poznać lub sprawdzić, jak dobrze się znają i jak dużo o sobie wiedzą.

Wskazówka: przy okazji możemy przećwiczyć tu struktury służące do wyrażania opinii (I guess, in my opinion etc.) oraz modals for deduction (must, may/might/could oraz can’t).

4. Alphabet 

To ćwiczenie wymaga chyba najwięcej przygotowania ze wszystkich, gdyż przed lekcją musimy wybrać słówka tak, aby ich pierwsze litery były poszczególnymi literami alfabetu.

Zapisujemy alfabet na tablicy pionowo. Wtedy uczniowie po kolei losują fiszki, podają pierwszą literę, a potem podają definicję słówka dla grupy do odgadnięcia. Gdy uczeń poda prawidłowe słowo, zapisujemy je na tablicy przy danej literze.

Wskazówka: w ramach kolejnej powtórki można poprosić uczniów o przywołanie słówek, jakie były w grze według alfabetu na zasadzie Can you recall the word that started with A..? And B? Można to zrobić pod koniec lekcji albo na początku następnej.

5. Make a sentence about your last weekend

Uczeń losuje kartę i musi powiedzieć, w jaki sposób odnosi się ona do jego weekendu. My w tym czasie zapisujemy na tablicy po kolei imiona słuchaczy, a obok nich podane wyjaśnienie, jak treść fiszki ma się do ich weekendu. Załóżmy, że Piotr wylosował słowo tight schedule i powiedział: Last weekend I didn’t have a tight schedule, because I just stayed in and watched TV. Wtedy na tablicy zapisujemy:

Piotr – stay in and watch TV

Pod koniec ćwiczenia, na koniec lekcji albo na następnej lekcji możemy wykorzystać to do przeprowadzenia kolejnej powtórki, prosząc uczniów o przywołanie zależności pomiędzy poszczególnymi osobami i podanymi wyjaśnieniami.

Wskazówka: Zeszły weekend to tylko propozycja. Zależnie od grupy możemy modyfikować kontekst, w którym dane słówko ma być użyte.

Do wszystkich podanych przeze mnie ćwiczeń przygotowanie jest minimalne i przeważnie sprowadza się tylko do wyselekcjonowania słówek, które bardziej pasowałyby do danego ćwiczenia. Zawsze warto to zrobić, żeby na przykład do pictionary nie dać jakiegoś kompletnie abstrakcyjnego wyrażenia, którego nie da się narysować lub pokazać. Oprócz tego moje propozycje nie wymagają dużego nakładu pracy, a efekt jest niesamowity. Sprawdziłam! 🙂

Mam nadzieję, że moje pomysły przypadną Wam do gustu 🙂

Na drugą część pomysłów zapraszam tu!

crossword_wordsearch_template

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *