Instant Vocabulary Revision vol. 3
Zapraszam na trzecią już część moich propozycji na szybkie powtórki słownictwa. Tu możecie znaleźć część pierwszą, a tu drugą.
11. Noughts and crosses
Istnieją dwie możliwości zastosowania tej gry. Możemy zorganizować ją dla dwóch graczy – wtedy gramy w typowe kółko i krzyżyk. Zanim jednak pozwolimy kursantowi zaznaczyć jakieś pole, musi on odgadnąć słówko z fiszki. Do podawania definicji możemy zaangażować pozostałych uczniów, którzy akurat w tym momencie nie grają.
Druga wersja zakłada udział wszystkich słuchaczy, dlatego też diagram nie będzie miał dziewięciu pól, ale odpowiednio więcej. Musimy zastanowić się, ile czasu mamy na grę i czy gramy tylko do momentu, kiedy pierwsza osoba zaznaczy trzy pola obok siebie, czy kiedy wszyscy je zaznaczą. Dlatego też diagram może mieć o wiele więcej pól. Wtedy też dla lepszej orientacji najlepiej pisać na tablicy imię lub inicjały ucznia, zamiast rysować kółko, krzyżyk czy inne symbole.
Wskazówka: jest kilka opcji, jeśli chodzi o zadania, jakie muszą wykonać uczniowie przed zaznaczeniem pola. Może to być odgadnięcie słowa, które definiuje ktoś inny, tak jak w pierwszej wersji. Inna możliwość to danie kursantom wyboru, co mają zrobić: sami podać definicję, ułożyć zdanie, a może narysować na tablicy jak w grze kalambury?
12. Associations
Prosimy uczniów o podanie trzech skojarzeń o słówku lub wyrażaniu i zapisaniu ich ołówkiem po drugiej stronie fiszki. Następnie po jakimś czasie wracamy do tych fiszek i zadaniem uczniów jest przywołanie oryginalnego słówka na podstawie skojarzeń oraz/lub wyjaśnienie, na czym te skojarzenie polegały.
13. Two columns
Żeby przygotować się do tego ćwiczenia, należy pojawić się w klasie chwilę przed rozpoczęciem zajęć. Wtedy na tablicy w dwóch kolumnach zapisujemy połowy słów lub wyrażeń. Zadaniem uczniów jest prawidłowe połączenie dwóch części i zdefiniowanie słówka lub ułożenie z nim zdania.
Wskazówka: możemy równie dobrze takie ćwiczenie wydrukować i przynieść na zajęcia, jednak moim zdaniem lepiej użyć do tego tablicy. Wtedy możemy kontrolować przebieg zadania i upewnić się, że każdy wszystko rozumie. Czasami kiedy uczniowie dostają takie ćwiczenie na kartce, uzupełniają je szybko i nawet jeśli robią to dobrze, to nie zastanawiają się zbytnio nad podanymi przykładami i nie internalizują treści. Poza tym możemy przy takim rozwiązaniu uniknąć używania papieru 🙂
14. Tell the truth, tell a lie!
Do tego ćwiczenia potrzebujemy kart z napisem tell the truth oraz tell a lie. By the way, jest to dobry przykład na wyjaśnienie prawidłowego użycia rodzajników 😉 Prosimy pierwszego ucznia o wzięcie jednej fiszki i jednej karty. Następnie kursant musi utworzyć zdanie z wyrażeniem z fiszki, które zależnie od tego, co jest napisanie na karcie, musi być prawdziwe lub fałszywe. Zadaniem reszty grupy jest najpierw zidentyfikowanie, które słówka ze zdania pochodzi z fiszki, a potem odgadnięcie, czy zdanie jest zgodne z prawdą, czy nie. Poniżej załączam karty do wydrukowania 🙂
15. Do you agree?
W tym zadanie znów każdy słuchacz losuje po dwie karty: jedną fiszkę oraz jedno zagadnienie tematyczne (moje propozycje załączam pod koniec wpisu). Wtedy jego zadaniem jest ułożenie zdania, które nadaje się do przeprowadzenia dyskusji. Następnie pozostaje uczniowie wyrażają swoja opinię na ten temat.
Wskazówka: żeby ułatwić uczniom zadanie, możemy trochę zmodyfikować instrukcje i poprosić ich o wybranie tematu, a nie wylosowanie. W takiej sytuacji łatwiej wpaść na fajny temat do dyskusji niż kiedy zagadnienie byłoby narzucone z góry.
Wskazówka II: przed przeprowadzeniem ćwiczenia warto przypomnieć uczniom typowe zwroty do zgadzania się lub niezgadzania z czyimś zdaniem, jak np. I agree, I disagree, I couldn’t agree more, You’re absolutely right, I partly agree etc.
To be continued… 🙂
Kasia
Topics to discuss – Business English
Topics to discuss – General English
Wow, jestem pod ogromnym wrazeniem Twoich pomyslow i calej strony! Sama tez jestem lektorka i uwielbiam tego typu gry. Twoje pomysly wykorzystam juz jutro, dziekuje! 🙂
Bardzo miło mi to słyszeć, a właściwie czytać 😉 Mam nadzieję, że pomysły się sprawdzą z kursantami. Planuję niedługo kolejną część, więc stay tuned! 🙂