Week by Week English Long-term Calendar

Znasz te momenty, kiedy myślisz, że wszystko już było i nic Cię już nie zaskoczy, a nagle na horyzoncie pojawia się coś, co jednak sprawia, że otwierasz oczy szeroko ze zdumienia i myślisz I stand corrected? Ja dokładnie tak się czułam, kiedy zapoznałam się z Week by Week English Long-term Calendar, czyli specjalnym wydaniem czasopisma English Matters. Czytaj dalej, a dowiesz się, w jaki sposób przyda on się Tobie i Twoim uczniom!

Zajęcia indywidualne

Najważniejszym atutem kalendarza jeśli chodzi o słuchacza uczącego się indywidualnie jest fakt, że niezmiernie motywuje i zachęca (żeby nie powiedzieć zmusza) co systematycznej pracy. Dzieje się tak dzięki temu, że czasopismo zawiera 48 artykułów, po cztery na każdy miesiąc roku. Oczywiście artykuły można czytać wybiórczo lub po kilka naraz, ale dla tych narzekających na brak samozaparcia i dyscypliny w nauce języka życie na pewno ułatwi fakt, że magazyn traktować można jako swoistą checklistę to odhaczania jednego artykuły tygodniowo.

My jako lektorzy może zachęcić uczniów do samodzielnej pracy lub inkorporować pracę z kalendarzem na zajęciach jako materiał dodatkowy. Jak? Już spieszę w wyjaśnieniem!

Idealnym rozwiązaniem wydaje się poproszenie kursanta o przeczytanie jednego artykułu w ramach pracy domowej, żeby potem na zajęciach móc się do niego odnieść. Można to robić w formie luźnej dyskusji lub też poprosić o wykonanie jednej z poniższych czynności:

1) napisz podsumowanie tekstu

Można określić limit słów lub dla ambitniejszych osób podać konkretne słówka lub struktury do użycia w podsumowaniu.

2) narysuj mapę myśli

Ćwiczenie podobne do tego wyżej, tyle że nie wymaga zrobienia linearnego opisu, a przedstawienia zagadnień z tekstu w formie mapy myśli. Oczywiście zadaniem ucznia na zajęciach jest krótkie zreferowanie treści tekstu na podstawie słów kluczowych z mapy.

3) zrób listę pytań do lektora

Przeważnie to my moderujemy dyskusję i prosimy uczniów o udzielenie odpowiedzi na pytania. Dlaczego od czasu do czasu nie odwrócić ról? Będzie to bardzo angażujące ćwiczenie dla ucznia, zarówno w domu, jak i na zajęciach. Taka aktywność pozwoli mu na głębsze przetwarzanie treści i nie będzie sprowadzać się tylko szybkiego zerknięcia okiem na tekst na kwadrans przed lekcją.

4) wybierz słówka, które…

… są dla ciebie: nowe, ciekawe, przydatne, mają nietypową wymowę, mają nietypową pisownię, często ci się mylą, są rzeczownika utworzonymi od czasowników… The mind boggles – jest mnóstwo możliwości! Wszystko zależy od naszej inwencji i oczywiście rodzaju teksu.

5) zrób research z omawianego zagadnienia

jeśli temat specjalnie zaciekawił ucznia, interesującym follow-up będzie zgłębienie tematu poprzez poszukanie więcej informacji. Słuchacz może zrobić to samodzielnie lub też my możemy zasugerować jakieś artykuły czy nagrania na YouTube. Ta drugą opcja wskazana jest bardziej dla tych uczniów, nazwijmy to, potrzebujących konkretnej zachęty 😉

Zajęcia grupowe

Teksty z magazynu możemy wykorzystać jako pełnoprawny temat na lekcji lub też jako ciekawy dodatek. Jeśli zdecydujemy się na pierwszy wariant, możliwości są następujące:

– możemy wykorzystać pomysły, które zawarłam w liście dotyczącej zajęć indywidualnych powyżej. Może to odbyć się w formie pracy domowej albo pracy na lekcji w parach lub grupach. Może dotyczyć tego samego lub różnych tekstów – wszystko zależy od grupy i tego, co chcemy akurat ćwiczyć.

– kalendarz może stanowić taki monthly challenge. Na początku miesiąca możemy przedstawić cztery zagadnienia z magazynu i każdy uczeń wybierze taki temat, jaki mu najbardziej pasuje. Potem ustalamy grafik, kiedy kto omówi swój artykuł. W przypadku licznych grup ten sam temat będzie opracowywany przez parę lub grupę. Na lekcji dana osoba/grupa opowiada o tym, co przeczytała, a cała grupa dyskutuje o słownictwie i analizuje tekst.

Druga opcja to korzystanie z magazynu jako dodatek do tematów, jakie obecnie omawiamy na zajęciach. Nie musi stanowić odrębnego punktu w czasie lekcji, a być ciekawym uzupełnieniem i niecodziennym przerywnikiem.

It’s all well and good, ale zastanówmy się, co sprawia, że magazyn jest tak łatwy i skuteczny w użyciu? W jaki sposób wyróżnia się spośród tak wielu tekstów dostępnych w Internecie czy w podręcznikach? Między innymi dlatego:

– do wielu tekstów można pobrać plik mp3, który możemy wykorzystać do listening comprehension lub zachęcić uczniów do słuchania nagrań w domu

– wybrane trudne i nowe słówka są podkreślone i przetłumaczone, co bardzo ułatwia pracę z tekstem, bo nie wymaga sprawdzania nieznanych wyrazów w słowniku

– do wybranych tekstów opracowane ćwiczenia, które pozwolą nam na dokładniejsze przestudiowanie tematu

– teksty nie są długie. Z doświadczenia wiem, że wieloakapitowe elaboraty potrafią skutecznie odstraszyć uczniów

–  teksty są ciekawe i dotyczą najróżniejszych aktualnych tematów. Naprawdę jest w czym wybierać, bo zagadnienia odnoszą się do takich kwestii jak: kultura, ciekawostki językowe (idiomy, akronimy, kolokacje, problematyczne słówka czy gramatyka), jedzenie, geografia oraz sytuacje z życia codziennego.

Jak widać, magazyn Week by Week English Long-term Calendar jest bardzo uniwersalny i przy odrobinie naszej inwencji może być wykorzystany na wiele różnych sposobów. Jeśli uczycie osoby na poziomie średnio zaawansowanym lub wyższym, to to specjalne wydanie English Matters sprawdzi się na pewno! Magazyn dostępny jest tu: klik oraz w każdym szanującym się kiosku i punkcie sprzedaży prasy 😀

Dziękuję za uwagę i życzę owocnej pracy z magazynem 🙂

Kasia

 

Only registered users can comment.

  1. Faktycznie kalendarz jest bardzo ciekawie przygotowany. Mnie również spodobało się to, że artykuły nie są zbyt długie i można je wykorzystać zarówno do samodzielnej nauki angielskiego, jak i na zajęciach ze słuchaczami. Pomysły na użycie kalendarza na zajęciach przedstawione powyżej na pewno przydadzą się niejednemu lektorowi. Pozdrawiam

    1. Tak! To bardzo ciekawa i niespotykana jak dotąd pozycja na rynku magazynów do nauki języka. Świetnie mi się pracuje z tym czasopismem 🙂

Skomentuj Agata Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.