Instant Vocabulary Revision vol. 2

To już drugi post z serii Instant Vocabulary Revision, czyli jak robić, żeby się nie narobić 😀

Po pierwszy chodźcie tu: Instant Vocabulary Revision

Zapraszam również do wpisu o nauczaniu słówek i potędze fiszek: Jak nauczać słownictwa?

Without further ado, przechodzimy do rzeczy! 😀

6. Famous people 

Przygotowujemy przed lekcją lub prosimy uczniów o podanie nazwisk sławnych osób z różnych dziedzin. Przykłady zapisujemy na tablicy. Wtedy słuchacze po kolei losują fiszki i muszą ułożyć zdanie z wylosowanym słówkiem/wyrażeniem i wybraną osobą z tablicy. Efekt komiczny gwarantowany!

Wskazówka: Możemy również przygotować zdjęcia sławnych osób i wyświetlać je kolejno na rzutniku.

7. Structure + word

Na osobnych karteczkach przygotowujemy nazwy ostatnio omawiamy struktur gramatycznych. Uczniowie losują po jednej kartce z zestawu fiszek oraz po jednej z zestawu struktur. Wtedy muszą utworzyć poprawne gramatycznie zdanie z użyciem wylosowanych słówka i struktury.

Wskazówka: W ramach powtórki na przykład przed końcem semestru możemy poprosić słuchaczy, żeby sami przygotowali karteczki ze strukturami gramatycznymi. Jest to świetny sposób, żeby zweryfikować, co uczniom zostało w pamięci z ostatnich kilku miesięcy.

8. Storytelling

Uczniowie po kolei losują fiszki. Pierwsza osoba podaje zdanie z wylosowaną fiszką, będące początkiem historii. Kolejna osoba tworzy następne zdanie z historii z użyciem wyrażenia z fiszki. Kiedy każda osoba już się wypowie i skończymy historię, można poprosić słuchaczy o jej odtworzenie, oczywiście posiłkując się fiszkami.

Wskazówka: Podczas tworzenie historii możemy pokusić się o szybkie zapisanie tak, aby potem przed kolejną lekcją wydrukować ją dla uczniów. Przed wydrukowaniem usuwamy kluczowe słówka, tj. te, które były na fiszkach. Na lekcji kursanci muszą przywołać brakujące słowa.

9. Associations

Uczeń losuje dwie fiszki i musi opisać, jaki jest związek między nimi. Załóżmy, że wylosowaliśmy supervisor oraz get promoted, możemy powiedzieć: You’ve got to be nice to your boss, because otherwise you won’t get promoted.

Wskazówka: Skojarzenie nie muszą być oczywiste. Wręcz przeciwnie – im zabawniej, tym lepiej!

10. Backward spelling 

Uczeń losuje kartę i mówi grupie, ile jest liter w słowie. Następie zaczyna to słowo literować, zaczynając od ostatniej litery. Trzeba robić to powoli, bo zgadujący w każdym momencie może wpaść na to, o jakie słówko chodzi.

Jest to proste, lecz niesamowicie angażujące ćwiczenie. Przy okazji można poćwiczyć spelling, który czasem kuleje nawet w zaawansowanych grupach.

Wskazówka I: Polecam przed ćwiczeniem wybrać fiszki zawierające pojedyncze słówka. Literowanie zwrotów może być skomplikowane i mylące.

Wskazówka II: Przed literowaniem uczeń może podać kategorię, np. zakres tematyczny lub część mowy.

Wskazówka III: w grupach, w których sprawdzają się ćwiczenia oparte na rywalizacji, można wprowadzić punkty za każdą dobrze przespelowaną literę, a dla osoby zgadującej – za liczbę liter, które pozostały w momencie podania prawidłowego słówka.

Wskazówka IV: ostatnio jedna z moich grup sama z siebie zmodyfikowała to ćwiczenie – po podanie liczby liter, zgadujący określał, po ilu ‘nutkach’ (na wzór popularnego programu telewizyjnego) chce odgadnąć hasło. Ta modyfikacja sprawdziła się, bo powtarzaliśmy słówka tylko z dwóch poprzednich lekcji, więc nie było ich dużo.

Na dzisiaj to tyle. Kolejna część już w przygotowaniu, więc stay tuned! 🙂

Kasia

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *