Ask me anything! Czyli rzecz o zadawaniu pytań…

Kiedy niedawno zapytałam moich uczniów, czy jest jakieś konkretne zagadnienie, które chcieliby przećwiczyć, jedna osoba odpowiedziała, że cały czas problem sprawia jej formułowanie pytań! Kursanci przeważnie na pytania odpowiadają, a kiedy przychodzi do ich zadania, często pojawiają się trudności. Musze przyznać, że dało mi to dużo do myślenia i zaczęłam się zastanawiać, jak w ciekawy i angażujący sposób pomóc uczniom opanować tę umiejętność. Wynikiem tych rozważań jest poniższa lista pomysłów!

1. Zgadnij, o czym myślę!

Jeśli omawiamy z kursantami jakiś konkretny temat, na przykład jedzenie, środki transportu czy meble, możemy przeprowadzić następujące ćwiczenie: na stole rozkładamy obrazkowe flashcardy i jedna osoba wybiera jedną, ale nie zdradza którą. Wtedy pozostali słuchacze zadają pytania, żeby drogą eliminacji odgadnąć, o którą kartę chodzi. Możemy ustalić, że można zadawać tylko pytania zamknięte, czyli takie, na które odpowiedź może brzmieć tylko tak lub nie. Dla przykładu, jeśli tematem jest jedzenie, pytania mogą prezentować się tak:

  • Czy jest to słodkie?
  • Czy zwykle jemy to na śniadanie?
  • Czy jest to napój?
  • Czy jemy to na ciepło?

Zasady tego ćwiczenia są właściwie takie same, jak w grze Zgadnij, kto to!

2. DIY Dice

W tym wypadku przećwiczymy pytania szczegółowe, czyli te zaczynające się od Jak? Kiedy? Gdzie? Co? Kto? oraz Dlaczego? Posłuży nam do tego jeden mały, ale przydatny przedmiot, a mianowicie DIY dice. Możemy wykorzystać pozostałe kostki z czasownikami (jak na zdjęciu), flashcardów z czynnościami lub zagadnieniami tematycznymi (sprawdźcie moją listę tutaj).

3. Flipquiz!

Na zasadzie gry Jeopardy słuchacze widzą odpowiedzi i muszą do nich stworzyć odpowiednie pytania! Za pierwszym razem przygotowałam sama taki zestaw, a potem już zajęli się tym sami uczniowie. Jest to dodatkowy plus, ponieważ poprzez wybór tematyki i samodzielne przygotowanie pytań ćwiczenie nabiera bardziej osobistego wymiaru.

Szczególnie w pamięć zapadła mi jedna sytuacja, kiedy kursantka na zajęciach korporacyjnych przygotowała zestaw pytań o historii firmy! Naprawdę sumiennie przyłożyła się do zadania, czego efektem było nie tylko przećwiczenie konstrukcji pytających, lecz również dużo śmiechu i co najważniejsze możliwość zapoznania się z historią swojego miejsca pracy!

Do przeprowadzanie tego ćwiczenie można wykorzystać zwykłe kartki, gdzie po jednej stronie jest odpowiedź, a po drugiej pytanie, ale równie dobrze, a może nawet lepiej, sprawdzi się strona Flipquiz!

4. Ale jakie było pytanie?

Na początku słuchacze po kolei odpowiadają na pytania (tutaj lista przykładowych pytań) i zapisują swoje odpowiedzi na małych kartkach. Następnie lektor zbiera i miesza wszystkie kartki z odpowiedziami i kursanci losują je kolejno i muszą przypomnieć sobie, jakie było pytanie.

Przykład: Basia losuje pytanie What are you doing this weekend? i pisze BASIA: I’m seeing my friends. W drugiej części ćwiczenia osoba, która wylosowała karteczkę z BASIA: I’m seeing my friends. musi prawidłowo przywołać pytanie What is Basia doing this weekend?

Jest to również dobre zadanie na przećwiczenie pytań w trzeciej osobie!

5. Jeden przedmiot, dziesiątki pytań!

Prosimy słuchaczy, żeby na następną lekcję przynieśli przedmiot, który z jakiegoś powodu jest dla nich ważny. Myślę, że należy wytłumaczyć, do czego będzie on potrzebny i wspomnieć, żeby nie było to nic bardzo osobistego. Na kolejnej lekcji uczeń sam o swoim przedmiocie nic nie mówi, bo to pozostali kursanci muszą go wypytać o wszystkie szczegóły, zadając pytanie takie jak np. Czy to był prezent? Jak długo masz ten przedmiot? Jak często go używasz? Dlaczego go lubisz? Im bardziej historia się rozwija, tym więcej ciekawych pytań przychodzi uczniom do głowy!

6. Speed dating

Na początku ćwiczenia informujemy uczniów, że muszą wybrać jedną osobę z grupy, z którą mają spędzić wolny dzień. Wyboru tego dokonają rozmawiając z każdym przez minutę i zadając mu różne pytania o hobby i ulubione sposoby spędzania wolnego czasu, żeby ostatecznie móc zadecydować, z kim chcieliby spędzić czas.

Ustawiamy timer na minutę (lub inny czas, jaki uznamy za słuszny) i uczniowie rozmawiają w parach. Po upływie czasu zaczynają rozmowę z nową osobą. Proces ten powtarzamy do czasu, aż każdy z każdym porozmawia. Na koniec każdy uczeń wybiera jedną osobę i zapisuje jej imię na kartce. Wtedy  możemy sprawdzić, czy jakieś dwie osoby wybrały się nawzajem!

Jest to świetnie ćwiczenie na integrację grupy 🙂

7. Wykrywacz kłamstw

W ramach pracy domowej słuchacze przygotowują trzy historie ze swojego życia, z czego jedna ma być zmyślona. Na lekcji słuchacz opowiada po kolei swoje historie i po każdej z nich pozostali kursanci zadają pytania o szczegóły tak, aby wykryć, czy osoba mówi prawdę czy nie. Zwracamy tutaj uwagę na sposób, w jaki kursant odpowiada na pytanie, jego język ciała, reakcje i fakt, czy wątki historii w ogóle do siebie pasują. Po opowiedzeniu wszystkich historii oraz zadaniu pytań słuchacze zgadują, co wydarzyło się naprawdę, a co zostało zmyślone!

Mam nadzieję, że w powodzeniem uda się Wam wykorzystać moje pomysły! Happy teaching 🙂

Kasia

 

Only registered users can comment.

    1. Dziękuję ślicznie!
      Faktycznie, link jest nieaktywny. Widocznie strona przestała działać. Szkoda, bo niejeden raz mi lekcję uratowała 🙁

Skomentuj Kasia Grodzka Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.