Filmy i seriale, a nauka języka

Istnieje mnóstwo sposobów, na jakie możemy urozmaicić lekcję i wyjść poza schematy podręcznika. Jednym z nich jest wykorzystanie materiałów filmowych!. Dobierając odpowiednie przykłady, musimy nie tylko brać pod uwagę takie kryteria jak tematyka lub poziom językowy, ale powinniśmy też zdecydować, czy film oglądamy na zajęciach, czy zadajemy go do obejrzenia do domu. O ile krótkie nagrania można włączyć na lekcji, jak już te dłuższe lepiej ‘zlecić’ uczniom w ramach pracy domowej.

Dzisiaj proponuję zadanie kursantom obejrzenie całego filmu fabularnego Yes Man! W moich grupach sprawdziło się to idealnie. Dlaczego?

1. Film jest dostępny w serwisie Netflix, więc mamy do niego łatwy dostęp i ewentualnie możemy wybrać napisy.

2. Kursanci oglądają film w domu i dzięki temu nie musimy poświęcać części zajęć na oglądanie. Zamiast tego możemy skupić się na ćwiczeniu tych umiejętności, których uczeń nie mógłby ćwiczyć sam. Czyli krótko mówiąc chodzi się o maksymalne wykorzystanie czasu na lekcji!

3. Uczniowie mogą obejrzeć filmy zależnie od swoich potrzeb: w odpowiednim dla nich czasie, oglądać je w częściach oraz wracać do fragmentów, które z jakiegoś powodu chcą czy muszą obejrzeć jeszcze raz.

4. Jest to materiał autentyczny, więc słuchacze mają poczucie, że mają do czynienia z prawdziwym językiem, a nie takim spreparowanym na potrzeby podręcznika. Mają też satysfakcję, że oglądają filmy w oryginale.

5. Historia przedstawiona w filmie jest zabawna i bardzo wciągająca oraz stanowi punkt wyjścia do ciekawej dyskusji.

6. Dając kursantom pytania, unikamy sytuacji, że obejrzą oni film i nic z tego nie wyniknie. Zamiast tego skłaniamy ich do głębszej analizy. Możemy podać dodatkowo jeszcze inne zadania, np. wypisz dwa wyrażenia z filmu, który ci się podobały i które chciałbyś zapamiętać.

7. Praca domowa nabiera nowego wymiaru – uczniowie zdają sobie sprawę, że nauka języka może zachodzić również w formie rozrywki.

8. Na zajęciach najpierw możemy obejrzeć trailer filmu, żeby uczniowie mieli ogólny zarys fabuły. Wtedy łatwiej będzie im zrozumieć historię, jak już będą oglądać cały film.

9. Zadanie nadaje się do różnych poziomów. Zachęcajmy uczniów do włączania angielskich napisów lub do niewłączania ich w ogóle. Zaznaczmy, że nie muszą rozumieć każdego słówka – ważne, że nadążają, co się dzieje w fabule. Nazwijmy to extensive watching 🙂

10. Uczniowie doceniają takie ćwiczenia. Widzą wtedy, że lektor wkłada dużo wysiłku w przygotowanie zajęć i poszukanie czegoś nowego i ciekawego, co z pewnością przełoży się na ich zaangażowanie oraz na polepszenie relacji.

Gorąco zachęcam Was do przetestowania takiego ćwiczenia na przykładzie filmu Yes Man! Poniżej załączam opracowane pytania 🙂

Kasia

Yes Man – Questions – Student’s Worksheet

Yes Man – Questions – Teacher’s Notes

 

Only registered users can comment.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *