Ochrona środowiska w koncepcji Lesson Jamming!

Pomysł na poniższy konspekt serii zajęć zrodził się jednego pięknego sierpniowego popołudnia, kiedy to spotkałam się z Ewą z bloga Napolskuj. Punktem wyjścia do całego przedsięwzięcia była moja butelka na wodę, mniej więcej taka:

Następnie każda z nas w wyznaczonym czasie musiała zastanowić się, do jakich tematów na lekcji rzeczona butelka mogłaby być wykorzystana. Wtedy skonfrontowałyśmy nasze pomysły, przeorganizowałyśmy je i sensownie poukładałyśmy, czego wynik znajduje się poniżej!

Inspiracją do spotkania były eventy organizowane przez Toma Heavena pod szyldem Lesson Jamming, w trakcie których nauczyciele właśnie mają burzę mózgów na temat jakiegoś przedmiotu, co następnie służy jako baza do stworzenia koncepcji lekcji językowych. Więcej info tu: Lesson Jamming

Na początku zachęcamy uczniów do powiedzenia, co kojarzy im się z taką butelką. Tworzymy na tablicy mapę myśli w razie potrzeby odpowiednio elicytując poszczególne zagadnienia oraz naprowadzając uczniów na odpowiedni tor myślenia. Każdy z podanych aspektów będzie tematem kolejnych lekcji!

LEKCJA 1 – WODA

Na pierwszych zajęcia wprowadzamy słownictwo w formie mapy myśli i oglądamy film o wodzie. Mam nadzieję, że przejrzyście wyjaśniłam to na handoucie, w którym znajdziecie też małe flashcardy z wyrażeniami z mapy oraz zapis tekstu z filmu.

WATER_Lesson_1_INTRO – Student’s Worksheet

WATER_Lesson_1_INTRO – Teacher’s Notes

LEKCJA 2 – OSZCZĘDZANIE

Druga lekcja to również film. Tym razem jest dłuższy, więc zachęcam do zadania go w ramach pracy domowej. Nie przygotowałam do niego żadnych konkretnych zadań, podałam za to takie pytania:

  • Which tip(s) do you find most useful?
  • Which tip(s) would you like to implement right away?
  • Which tip(s) isn’t/aren’t new for you?
  • Which tip(s) do you find pointless?
  • Which tip(s) do you find too difficult to implement?

 

Uczniowie nie muszą więc wnikliwie analizować każdego szczegółu, ale to nie znaczy, że mogą obejrzeć film bez refleksji. Wręcz przeciwnie! Powinni przeanalizować wszystkie punkty i zastanowić się, jak się do nich odnoszą. W przypadku moich grup temat ten bardzo fajnie rezonował, bo wszystkie pomysły wzbudziły emocje i pozwoliły na ciekawą dyskusję. Dodatkowym atutem jest praktyczny aspekt przedstawionych w filmie treści, no bo któż nie chciałby znaleźć sposobów na oszczędzenie pieniędzy?

WATER_Lesson_2_25 SURPRISING WAYS TO SAVE MONEY BY GOING GREEN

LEKCJA 3 – PRECZ Z PLASTIKIEM

Na trzecich zajęciach przeprowadzamy ćwiczenie, które nazywa się storytelling. Polega ono na tym, że na początku nakreślamy kontekst historii i zadajemy odpowiednie pytania, elicytując poszczególne zagadnienia oraz naprowadzając uczniów na odpowiedni tor myślenia, żeby nakierować ich na wpadnięcie na to, o czym właściwie wydarzyło się w historii Więcej wyjaśnień i konkretne instrukcje tutaj:

WATER_Lesson_3_STORYTELLING – Plastiki – Teacher’s Notes

WATER_Lesson_3_STORYTELLING – Plastiki – Background Info

LEKCJA 4 – ŚWIADOMOŚĆ PROBLEMU

Na ostatniej lekcji z cyklu opieramy dyskusję na TED Talku o marnowaniu jedzenia. Wszystko, co potrzebne jest do jej przeprowadzenia, znajdziecie tu:

WATER_Lesson_4_Food Waste TED – Student’s Notes

WATER_Lesson_4_Food Waste TED – Teacher’s Notes

Oto moja propozycja, jak polubić temat ochrony środowiska. Mam nadzieję, że sprawdzi się też u Was 🙂

Dajcie koniecznie znać, jak poszło!

Kasia

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *