Reagowanie językowe – Zestaw ćwiczeń!

Przyczynkiem do tego wpisu była sytuacja, która przydarzyła mi się kilka miesięcy temu. W pewien listopadowy poranek głos odmówił mi posłuszeństwa i kiedy wysłałam uczniom wiadomość o odwołaniu zajęć, większość z nich życzyła mi A lot of health! O ile oczywiście niezmiernie doceniłam ich wyrozumiałość i szczere intencje, nie mogłam odpuścić, kiedy podstawowych wyrażeń nie znały osoby, które posługują się naprawdę zróżnicowanym językiem mówiąc czy to o gospodarce w kraju czy o sensie życia!

Z tego też powodu zebrałam kilka takich przydatnych zwrotów i przygotowałam do nich zestaw różnych ćwiczeń. Zastosowałam je w kilku seriach, żeby mieć pewność, że słuchacze je zapamiętają i będą potrafili aktywnie ich używać w kontekście. Więcej na temat spaced repetition przeczytacie tutaj: Jak nauczać słownictwa?

Zaczynamy od poproszenia uczniów o ich propozycje, jak naturalnie można zareagować w podanych sytuacjach. Da nam to obraz tego, na ile słuchacze są zaznajomieni z takimi zwrotami. Możliwe, że wspólnymi siłami uda im się dobrać odpowiednie reakcje do wszystkich sytuacji!

Reactions – Handout

Następnie dajemy uczniom możliwość powtórzenia wszystkich zwrotów poprzez dopasowanie ich do definicji. Pozwoli im to je sobie ustrukturyzować. Możemy to zrobić poprzez uzupełnienie ćwiczenia na worksheecie, lub też wyciąć lewą stronę tabeli i przeprowadzić ćwiczenie w formie quizu. Ja na tej lekcji poprosiłam uczniów też o spersonalizowanie poznanych wyrażeń – słuchacze mieli przywołać sytuacje ze swojego życia, kiedy ostatnio powiedzieli komuś lub usłyszeli od kogoś poszczególne zwroty.

Definitions – Handout

Kolejną moją propozycja jest gra memory, której zasad nie muszę chyba wyjaśniać. Przygotowane tu karty można wykorzystać też do innej gry, która przebiega następująco: rozdajemy uczniom wszystkie wyrażenia i potem podajemy je po polsku. Wtedy dwie osoby (lub jedna, jeśli akurat tak wypadnie przy rozdaniu) podają ich odpowiedniki po angielsku. Wygrywa osoba, która jako pierwsze pozbędzie się wszystkich kart.

Memory – Game

Gra domino jaka jest, każdy widzi, więc też nie będę opisywać jej reguł 😉 W moim przypadku zawsze po zwykłej rozgrywce jest zawsze follow-up, który wygląda tak, że przecinam karty domino na pół i wtedy powstają dwa zestawy kart, na których znajduje się połowa wyrażeń. Następnie uczniowie w dwóch grupach muszą sami dopisać początek lub koniec do zwrotów. Na koniec obie grupy na przemian podają ich zdaniem poprawne wyrażenia, a druga grupa sprawdza, czy są one faktycznie poprawne. Już  bardziej tej gry chyba nie dałoby się wykorzystać!

Domino – Game

Przechodzimy do kolejnego etapu, czyli bingo! Można je przeprowadzić na trzy sposoby, mianowicie możemy podawać wyrażania po polsku lub też użyć definicji lub sytuacji do zareagowania z poprzednich ćwiczeń. Ciekawym ćwiczeniem na follow-up jest poproszenie uczniów o ułożenie krótkiego dialogu ze zwrotami, które zostały zakreślone w grze! Co więcej, ja użyłam też jednej karty bingo, która pozostała niewykorzystana na lekcji, jako rozgrzewkę na kolejnej! Zadaniem słuchaczy było po prostu przywołanie wszystkich dziewięciu wyrażeń. Proste, ale super skuteczne i angażujące ćwiczenie!

Bingo – Game

Ćwiczeniem na szybką powtórkę jest unjumble the words! Słuchacze dostają wycięte wszystkie słówka i ich zadaniem jest ułożyć je w odpowiedniej kolejności. As simple as that!

Unscramble – Game

Na koniec narzędzie, które zostało wprost stworzone do przećwiczenia tego typu słownictwa! Są to karty StoryBits Comic (możecie znaleźć je tu: StoryBits Comic). Możemy na nich wielokrotnie pisać i tworzyć nieskończenie wiele dialogów i historii. Ogranicza nas tylko wyobraźnia!

Przy okazji: jeśli chcielibyście zaopatrzyć się w karty StoryBits, mam dla Was prezent w postaci kodu rabatowego na zniżkę -15%! Możecie wykorzystać go na karty z chmurkami (StoryBits Comic), mniejsze karty bez chmurek (StoryBits) oraz na koszulki do kart. Przy zakupie wystarczy podać kod rabatowy kasiagrodzka2019 🙂

Tylko nie czekajcie zbyt długo, bo kod jest ważny tylko do 15 maja!

Ogólnym założeniem jest to, żeby podane przeze mnie ćwiczenia przeprowadzać w odstępach czasowych, przez co uczniowie powtórzą je wystarczającą liczbę razy na przestrzeni semestru czy nawet roku. Oczywiście jeśli grupa nie ma problemów z zastosowaniem tych wyrażeń, można oprzeć się tylko na dwóch lub trzech ćwiczeniach – trzeba wyczuć, kiedy enough is enough 😉

Mam nadzieję, że uznacie moje pomysły za przydatne!

Na koniec jeszcze oczywiście Teacher’s Notes

Wishing you a lot of health! 😀

Kasia

 

Only registered users can comment.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *